0 Paylaşım 217 Okunma

Modern Fotoğraf Sanatı 4. Bölüm

Fotoğraf Sanatı ve Türkiye: Büyük ün yapan Abdullah Biraderler fotoğrafçılığı yaymak için özel dersler vermeye başlamışlar ve sarada ki şehzadelere düzenli olarak belirli günlerde fotoğrafçılığı öğretmişlerdir. Fotoğraf sanatının yayılmasıyla yeni – yeni isimler ortaya çıkmış ve Febüs Efendi, kısa zamanda kendini kabul ettirerek Abdullah Biraderlere rakip olmuştur. Bir süre sonra “Hünkar FotoğrafçılığıFebüs Efendiye verilmiştir. Abdullah Biraderler sonunda iflas etmişlerdir. Abdullah Biraderler ve Febüs Efendi’nin yanı sıra ilk Türk fotoğrafçıları arasına ünlü bir isim Nikola Andriomenos‘u da katmak gerekir. Abdullah Biraderler’in yanından çıraklıktan yetişme Nikola Andriomenos bir süre sonra bu atölyeyi satın alarak kendi adına bir fotoğrafhane kurmuştur. Daha sonra padişah fotoğrafçısı olarak sarayda uzun süre fotoğrafçılık dersleri vermiştir. 1929’da ölünce yerini oğlu almış Beyazıt meydanının bazı kısımları istimlak edilince fotoğrafhane “Foto Saray” adıyla Beyoğlu‘na taşınmıştır. Yine Abdullah Biraderlerin çıraklarından, sonradan büyük isim yapmış biri de ressam ve dekoratör Yakob Samancı‘nın oğlu Aşil Samancı‘dır. Önce baba mesleğini öğrenmiş sonra da saraya girerek fotoğraf hocası olmuştur. Aşil Efendi ülkemizde ilk magazin fotoğrafçılığını başlatan kişidir. Atatürk‘ün annesinin ilk fotoğrafını çeken Aşil Efendi’dir. Türk fotoğrafçılığı 1900 yılına kadar “Foto Sabah” ile “Joaillier”in de önemli bir yeri vardır. Bu atölyeden yetişen Yakob İskender daha sonra burayı devralarak “Foto Sabah” adıyla sürdürmüştür. Bu fotoğrafhane değişerek günümüze kadar gelebilmiştir. Fotoğrafçılığı öğretmeyi amaçlayan ilk telif eser 1288 (1871) de yayımlanan yüzbaşı Hüsnü Efendi’nin yazdığı “Usul – ü Fotoğraf Risalesi“dir.

Modern Fotoğraf Sanatı 4. BölümFotoğrafçılığın Yayılması: 1888 yılında George Eastman‘ın kurduğu Kodak fabrikası, fotoğrafçılığı olağanüstü teknik yetenek ve bilgi gerektiren bir iş olmaktan kurtardı. Bir anda milyonlarca kişi fotoğrafçılığa başladı. Dünyada ilk kez bir gazetenin bir resimle süslenmesi 1850’de gerçekleşti. Süslenmesi diyoruz, çünkü Benjamin Franklin‘in “Pennsylvania Gazetesi“nde yayımlanan ve parçalanmış bir yılanı gösteren resim yalnızca bir süstü. Bu resmin altında “Amerikalılar birleşin ya da ölün” yazılıydı. Gazetede resimleri yaygınlaştıran kişi ise Joseph Pulitzer idi. 1890’larda Pulitzer’in “World” adlı gazetesine Amerika’nın her köşesinden binlerce genç fotoğraf yollamaktaydı. Fotoğrafçılıkta dev isimlerden biri de Ottawa, İllinois‘li  George Lawrence‘dir. Bu fotoğrafçı sonradan hava fotoğrafçılığının öncülerinden olmakla ün yapmıştır. 1900 yılında, Chicago ve Alton demir yolu şirketine ait bir yolcu treninin fotoğrafını çekmek için Lawrence özel bir kamera yapmıştı. Agrandisman yerine kontakt baskıyı tercih etmesinde ki ısrarın nedeni açıkça bilinmemekle beraber, belki de o zamanın diğer fotoğrafçıları gibi, büyük kontakt baskıların daha fazla reklam yapacağını düşünüyordu. Lawrence’nin fotoğraf makinesinin yapılış şekli mimari düşüncelerden pek uzak kalmıyordu. Makinenin yapılışında 160 kilo çimento ve 150 metre akağaç kullanılmıştı. Lastik körük uzatıldığı zaman, kameranın boyu tampondan – tampona iki otomobil boyundaydı. Fotoğrafçı özel bir kapıdan içeri girerek, bir samur fırça ile camları temizlerdi. Makinenin ağırlığı 409 kilo, cam takılmış durumda şasisinin ağırlığı ise, 227 kilo geliyordu. Makineye Carl Zeiss firmasından ayrı iki objektif tedarik edilmişti. Biri geniş açılı, 168 cm. odak uzaklıklı bir objektif, diğeri ise odak uzaklığı 300 cm. olan teleskopik bir devdi. 1900 yılı ilkbaharının rüzgarlı bir sabahında, oldukça kuvvetli olduğu tahmin edilen iki beygirin çektiği bir araba, bu fotoğraf makinesini Chicago yakınında ki bir çimenliğe götürüyordu. Lawrance, fotoğrafını 15 kişinini yardımı ile çekebilmişti. Paris fotoğraf sergisinde ki uzmanlar, çekilen fotoğrafa inanmadıklarını açıklamışlardır. Gözlerine bir türlü inanamayan uzmanlar, Newyork‘ta ki Fransız konsolosunun İllinois‘e seyahat ederek kamerayı incelemesinde ısrar etmişlerdi. Ancak konsolosun seyahatından sonradır ki uzmanlar yanıldıklarını anladılar. Fotoğrafın tek bir negatiften alınmış dünyanın en büyük fotoğrafı olduğunu kabul edebildiler. (Yazının devamı için, site içerisinde arama yaptırarak daha hızlı bir şekilde diğer Modern Fotoğrafçılık Sanatı bölümlerine ulaşabilirsiniz.)

Tüm yasal hakları saklıdır!

İlginizi Çekebilecek Yazılar

İnhibitörler (Engelleyiciler)
Biyoloji
0 paylaşım1403 okunma

İnhibitörler (Engelleyiciler)

Esra Şahin - Nis 01, 2018

Bitkilerin pek çoğu doğal olarak gelişmelerini önleyen, ancak doğal savunma mekanizmalarının parçası olan kimyasal bileşikler üretmektedirler. Ürettikleri bu maddeler, kimi zaman ananas bitkisindeki…

Karl Barth (İsviçreli Kalvenci 1886 – 1968)
Biyografi, Din
0 paylaşım1062 okunma

Karl Barth (İsviçreli Kalvenci 1886 – 1968)

Esra Şahin - Nis 01, 2018

Hiç de öyle eğlenceli değil. Yeni başlayanlar için söyleyelim, bir önceki yüzyılın, insan ile Tanrı‘yı aşağı yukarı aynı kefeye koyup insanoğlunun ilerleyişi üzerine…

Paul Tillich (Alman Lutherci 1886 – 1965)
Biyografi
0 paylaşım1312 okunma

Paul Tillich (Alman Lutherci 1886 – 1965)

Esra Şahin - Nis 01, 2018

Paul Tillich (ABD’ye Yerleşmiş Alman Mülteci, Lutherci) Tepeden tırnağa modern ve biraz da insan. Paul Tillich teoloji, insan sorar Tanrı yanıtlar formatına sahip,…

Yorum Yap

Email adresiniz yayınlanmıyacaktır.

Benzer Kategoriden Yazılar