0 Paylaşım 82 Okunma

Modern Fotoğraf Sanatı 11. Bölüm

Amerikan Yapımcılar – Charlie Chaplin: Amerika’ya turne için gelmiş genç bir İngiliz aktörünü, haftada yüz elli dolara tuttular. Bu adam Charlie Chaplin idi.

Şarlo, 1889’da Londra’nın fakir bir mahallesinde doğmuştu. Şaşılacak bir gözlem yeteneği ve yüz hareketlerine üstünlüğü olan annesi, bir dansözdü. Çocuğunu büyüttü. Küçük Şarlo hayatını küçük yaşta kazanmak zorunda kaldı. Sahneye çıktığı zaman daha çocuktu. Yirmi yaşındayken, İngiltere’de en mükemmel pandomima kumpanyası olan Karno kumpanyasına girdi. Orada dans etmek, topallamak, cambazlık hareketleri yapmak gibi şeyler öğrendi. Sessiz bir sanatın anlatma aracı olan hareket güzelliğini elde etti. Turneleri sırasında Paris’e geldi. Avrupa’dan Amerika’ya geçti. Keystone kumpanyasınca anlaşma yaptığı zaman, sinemada genç aşık rollerine çıkacağını hayal ediyordu.

2 Şubat 1914’de bitmiş ve kopyaları basılmış olan ilk filminin adı “Hayatını kazanmak için“dir. Bu filmde, Şarlo, gri silindir şapkalı, redingotlu, siyah zarif ayakkabılı, bıyıklı, monokl takan kibar bir İngiliz’i canlandırıyordu. Fakat bu İngiliz, sahtekar bir hayduttu. Gayet zalim bir adamdı. Keystone’de çalıştığı sürece, bütün rollerinde bu hain adam tipini canlandırdı.

Modern Fotoğraf Sanatı 11. Bölüm

Şarlo, bir süre kendine çeki düzen vermekte tereddüt etti. Bir ara düşük bıyık bırakıp, sivri sakallı oldu. Ama kıyafetini çabuk buldu. Melon şapka, küçük bıyık, kocaman ayakkabılar, kamış baston, çok bol bir pantolon, yıpranmış sefil bir redingot, fantezi yelek. Bu kıyafet hemen tamamıyla Max Linder‘den alınmıştı. Yalnız ötekinin şıklığına karşılık diğeri hırpaniydi. Şarlo’nun ilk filmlerini, Henry Lehrman, Mack Senett ve Mabel Normand yönettiler. O sıralarda Keystone’un erkek yıldızı Ford Sterling‘ti. Şarlo, dördüncü filminde onunla oynadı.

Şarlo ve Şemsiye“. Kıyafetini düzmüştü ama, meşhur yürüyüşünü henüz bulamamıştı. Hele elleri ne yapacağını bilemiyordu. Bu filmde eline bir şemsiye geçirip de bunu baston gibi kullanmak durumunda kalınca, o yalpalı yürüyüşü de bulmuş oldu. Keystone’da bir yıl kaldı ve 35 film çevirdi. Bunların hepsi ya bir, ya da iki bobinlikti. Mack Senett‘in elinde İtalyan halk komedilerinin bir tipine benzemişti. Esasen Senett’le çalışan her aktör belli, iyice sınırlı bir tipi temsil ederdi. Oyuncular, konunun dışına çıkmamak üzere, içlerinden geldiği gibi komiklik ederlerdi. Yani önceden düşünülmüş bir oyunu harfi harfine oynamazlar, o anda ki durumun gerektirdiği şekilde hareket ederlerdi. Bu yöntem o sıralarda 25 yaşında bir delikanlı olan sevimli Şarlo‘yu kısa sürede Amerika’nın bir numaralı komiği yapmaya yetti. Birinci Dünya Savaşı, Batı ülkeleri ve Avrupa’ca keşfedilmesini biraz geciktirdi ama Amerikan iş adamları Keystone şirketinin bir altın madeni keşfettiğini sezmekte gecikmemişlerdi. 1915’te, büyük komik, Essenay kumpanyasına aktör, senaryo yazarı ve rejisör olarak giriyordu. Bu anlaşma, Amerikan sinemacılığının bir dönüm noktasıyla aynı zamana rastlamıştı. Bu dönüm noktası “Bir milletin doğuşu” filmiydi. 

Modern Fotoğraf Sanatı 11. Bölüm

Sessiz filmin son devrinde yetişen Dovjenko, kendisinden önce ki film yapanlardan tamamıyla ayrıldı. En iyi filmi “Toprak“tı. Bu filmde, aşka, ölüme ve doğanın verimliliğine dayanıyordu.

Öte yandan 1917’de Harold Lloyd, Bebe Daniels’le Harry Pollard’ın yanı başında sahneye çıkıyordu. Sinemanın harikalarından biri de bu aktördür. Sağ elinin sakat olmasına rağmen cambazlık yapıyor, zekasının basitliğine rağmen, kendisini son derece iyi bir artist olarak belli etmiştir. Danimarka’da çalışmalarını sürdürmüş, 1915 yılında “Mihracenin gözdesi” ile “Ebedi sulh” da dahil olmak üzere 135 film çevirmiştir.

Rusya’da 1917 ihtilaline kadar İvan İllich Mosjoukine şöhretini korumuştur. Nicolas Rimsky’nin yönetyiminde “Gece ne kadar karanlık olursa yıldızlar o kadar çok ışıldar” filmini, Tolstoy’un eserlerinden (Harp ve sulh) “Serge baba” ve Gogol’dan “Noel gecesi” filmini çevirmiştir. Bütün bunları son derece dürüst bir tarzda oynamıştır.

Yazının tüm bölümlerini ve devamını okumak için: Fotoğrafçılık

Tüm yasal hakları saklıdır!

İlginizi Çekebilecek Yazılar

Türk Anonim Şiiri ve Türkü
Edebiyat, Şiir
1127 paylaşım4985 okunma

Türk Anonim Şiiri ve Türkü

Kriyus Dijital - Eyl 15, 2016

Anonim şiirin, değişik rivayetlerle kendi kendini yenileme kaidesi veya geleneği, Pilvene ile ilgili destanlarda görüldüğü gibi, Estergon üzerine söylenen ve "Estergon dediğin su…

Anonim Şiirimizde ve Türkülerde Görülenler
Edebiyat
14 paylaşım183 okunma

Anonim Şiirimizde ve Türkülerde Görülenler

Kriyus Dijital - Eyl 08, 2016

Yaşanan anonim şiirimizde görülen gelişme veya rivayetler yolu ile çoğalma geleneğini, Plevne savaşından kaynaklanan Plevne veya Osman Gazi destanı zaman akışı içinde ve…

Türk Kültüründe Anonim Şiir
Edebiyat
7 paylaşım229 okunma

Türk Kültüründe Anonim Şiir

Kriyus Dijital - Eyl 08, 2016

Birçok şiirde zeybek tipine dayanan bir kahramanlık havası vardır. Şu örnekle açıklamaya çalışalım. "Bineğidim kır atımın üstüne, Alayıdım da martinimi destime, Beş yüz…

Yorum Yap

Email adresiniz yayınlanmıyacaktır.

Benzer Kategoriden Yazılar