0 Shares 16 Views

Işıklama ve Işığın Nitelikleri

Işıklama: Işık olmazsa cisimleri göremeyiz ve böylelikle, fotoğraf makinesi de göze benzediğine göre, makinenin herhangi bir görüntüyü saptaması için ışığa ihtiyacı vardır. Gün ışığının yanı sıra, yapay ışıkla da çekilen fotoğraf ve film çalışmalarında ışıkla ilgili bu bilgiler önemlidir. Bu bilgiler stüdyo fotoğrafçılığının yanı sıra, açık hava çalışmalarında da kullanılmaktadır. Bunlara paralel olarak perdeli yansımalı ışıklama da kullanılmaktadır.

Işığın Nitelikleri

A. Yoğunluk: Işığın parlaklık derecesi ölçü birimi lumen, yani mum gücüdür. Işık kaynağından sağlanan lumen gücü Watt ile saptanır. Lambaların üstünde belirlenmiştir. Evlerimizde kullanılan elektrik lambaları normal gerilim altında 25W, 40W, 70W diye belirtilen verimle yanarlar. Günlük konuşmada bunlara yirmi beş mumluk, yetmiş mumluk denmesi bu yüzdendir. Normal gerilim dediğimiz, devremizin bağlı olduğu kent akımıdır. Gerilim düşük değilse lambamız belirtilen yoğunlukta parlar.

B. Renk: Gözümüzü uyarıp, bizde renk etkisi yaratan görünür ışık 3800 – 7600 angstrom dalga boyları arasında değişir. Bu şeridin her bölümü göz sinirlerini uyararak, beynin görme merkezinde ayrı bir renk olarak dalgalanır. En kısa dalga boylu görünür renk, mor, en uzun dalga boylu renk ise kırmızıdır. Renkler; mor, mavi, yeşil, kırmızı, sarı, lacivert ve turuncu olarak görünürler. Bütün renklerin karışımının ak ışığı oluşturduğunu bilmekteyiz. Ancak bütün bu renklerin karışımı da gereksizdir. İlkcil renkler dediğimiz üç ana renk kırmızı mavi yeşil karıştırılırsa ortaya yine ak ışık çıkar. Çünkü bütün ana renkler bu üç ilk rengin değişik oranlarda karışımından doğar.

Işıklama ve Işığın Nitelikleri

C. Biçim: Stüdyo üstünde ki nesnelerden yansıyıp göze gelen ışınlar, bu nesnelerin parlaklığı, rengi, büyüklüğü, uzaklığı, stüdyo içinde ki durumu gibi verilerle beynimizde biçim olarak algılanır.

D. Devinim: Yukarıda açıkladığımız niteliklerin herhangi birinde olan değişiklikler stüdyo fotoğrafında hareket sağlar. Fotoğraf canlanır. Işığın nitelikleri ışık denetim aygıtları ile denetlenir.

Yansıma, Kırılma, Emilme: Işık, boşlukta giderken başka bir maddeyle karşılaşınca üç şey olur. Bu madde ışığın bir bölümünü emer. Işın daha yoğun bir ortama girerse kırılır. (Örneğin havadan merceğe) Işın, geçirmez bir yüzeye çarparsa yansır. Yansıma olayı değişik türlerde olur. Ayna gibi düzgün, parlak cilalı bir yüzeye çarpan ışın, yüzeye vuruş açısına eşit yansıma açısıyla yansır. Bu düzgün yansımadır. Işın, üstünde mikroskopik pürüzler olan bir yüzeye çarparsa, yansıyan ışında bir yayılma olur. Çünkü birçok düzeyden yansımaktadır. Buna yaygın yansıma denir. Işık pamuklu beze, kurutma kağıdı gibi gözenekli dokulara çarparsa, dağılgan yansıma olur. Işın, kalın seramik parçasına çarparsa, parlak seramiğe çarpan ışığın bir bölümü düzgün yansıma ile yansır. Bir bölümü de bu saydam kabuğu geçer. Seramiğin pürüzlü yüzeyinden dağılgan yansımaya uğrar. Böylece ikisinin de karışımı ile bir yansıma oluşur.

Işıklama ve Işığın Nitelikleri

Spot Işıldakları: Spot ışıkları nokta ışıkları diye de tanımlanabilir. Bunlarda en önemli öge toplayıcı mercektir. Odak uzaklığı merceğin değirmesine bağlı olduğundan “kalın” mercekler kısa odaklarından dolayı kaynaktan gelen ışığın daha çoğunu daha iyi toplar. En belirgin nitelikleri ışığın biçiminin denetlenmesidir. Stüdyoda istenen noktaya yöneltilir. Nokta ışığı denmesinin nedeni de budur. Bu ışıkla konu üzerine istenilen renkler verilerek ayrıntılara ilgiyi çeker. Sert gölge ışık karşıtlarını yaratır.

Taşkın Işıldakları: Stüdyonun genel aydınlatmasında kullanılan ışıklardır. Konuyu arka lanları ile ışıklar. Yaygın ışık dağılımını ortaya çıkarır. Bu ışıkla istenilen alanlar istenildiği ölçüde fayda verme olanağı vardır. Serbest bir şeklide faydalanma ve yararlanma ölçüsü sunmaktadır. Bu da daha verimli ve dinamik bir çalışmayı olanaklı kılar.

Yazının tüm bölümlerini ve devamını okumak için: Fotoğrafçılık

Tüm yasal hakları saklıdır!

You may be interested

Türk Anonim Şiiri ve Türkü
Edebiyat, Şiir
1127 shares4280 views

Türk Anonim Şiiri ve Türkü

Kriyus Dijital - Eyl 15, 2016

Anonim şiirin, değişik rivayetlerle kendi kendini yenileme kaidesi veya geleneği, Pilvene ile ilgili destanlarda görüldüğü gibi, Estergon üzerine söylenen ve "Estergon dediğin su…

Anonim Şiirimizde (Türkü) Görülen Gelişme
Edebiyat
0 shares37 views

Anonim Şiirimizde (Türkü) Görülen Gelişme

Kriyus Dijital - Eyl 08, 2016

Yaşanan anonim şiirimizde görülen gelişme veya rivayetler yolu ile çoğalma geleneğini, Plevne savaşından kaynaklanan Plevne veya Osman Gazi destanı zaman akışı içinde ve…

Edebiyat Notları: Türk Anonim Şiiri
Edebiyat
0 shares17 views

Edebiyat Notları: Türk Anonim Şiiri

Kriyus Dijital - Eyl 08, 2016

Birçok şiirde zeybek tipine dayanan bir kahramanlık havası vardır. Şu örnekle açıklamaya çalışalım. "Bineğidim kır atımın üstüne, Alayıdım da martinimi destime, Beş yüz…

Yorum Yap

Email adresiniz yayınlanmıyacaktır.

Most from this category